“The Windmill mission”

Twee weken lang hebben de studenten van de YPPA-minor zich ontfermd over de Hollandse molens. De molen is een stukje Nederlands trots: een icoon van het land. Het bouwwerk past perfect in de Nederlandse landschappen. Zegt u eens eerlijk: waar denkt u aan als u een molen ziet? Misschien denken de ouderen onder ons anders over de molen dan de jongeren. Maar de studenten van de YPPA-minor waren het met elkaar eens: de molen heeft een oubollig imago. De molen gaat feitelijk steeds meer buiten de samenleving staan. De Nederlanders fietsen of rijden het liefst zo snel mogelijk langs de molen. Echter, staan ze er eigenlijk niet bij stil dat de molen meer kan bieden dan wat wij nuchtere Hollanders verwachten en denken.

De studenten waren overtuigd dat de molen in ieder geval af moet van het stoffige imago. Maar eigenlijk is dit niet het enige probleem van de molen. De Hollandse molen kampt met meerdere kwesties waar de studenten een oplossing voor zouden kunnen bedenken:

  • Te weinig budget
  • Vergrijzing onder de vrijwilligers van de Hollandse molen
  • De molen komt buiten de samenleving te staan
  • Te weinig bezoekers op de website
  • Te weinig bezoekers op de nationale Molendag

De meest succesvolle trend vandaag de dag is continue innovatie. Als de molen zich aan deze trend houdt, dan kan zelfs het eeuwen oude werktuig nog een gat in de markt worden.

Maar hoe?

De groepjes werden aan het begin van de opdracht gevormd. Bij aanvang was de brainstormsessie binnen de groepjes begonnen. In mijn groepje lag de kern van de sessie over hoe we het imago van de molen konden verfraaien. Ik moet eerlijk zeggen, het was een taaie opdracht. Dit werktuig is al eeuwen lang deel van de Nederlandse  cultuur en de landschappen, een grote uitdaging dus om het imago een andere wending te geven. “Push harder than yesterday, if you want different tomorrow”: en dat hebben we gedaan.

Het idee uit mijn groep kwam uiteindelijk tot stand doordat we educatiepakketten gingen combineren met techniek. De molen is de bron van duurzaamheid; het werktuig komt in beweging door duurzame windenergie. Een mooi proces waar wij, vandaag de dag, nog regelmatig een voorbeeld aan kunnen nemen. Om de jeugd alvast kennis te laten maken met duurzame energie, willen we hen leren hoe de molen werkt. Het idee is om vanuit de molen rondleidingen en (technische) lespakketten aan te bieden voor scholen. In de lespakketten leren de kinderen over hoe de molen tot beweging komt. Hierbij worden er twee problemen opgelost: meer geld en een beter imago ( op de lange termijn).

Daarnaast hadden andere groepen ook geweldige ideeën gepresenteerd. Een daarvan was een briljant idee hoe (rijke) Chinezen of Japanners de mogelijkheid kunnen krijgen om een molen te adopteren. Als dit idee doorgezet kan worden kan er veel geld verdient mee worden. Ook waren er vooral nuttige adviezen over hoe je meer bezoekers kan trekken op de website of de Facebookpagina. Verder had een groep een compleet nieuw activiteitenprogramma samengesteld voor op de Nationale Molendag. Ze hadden het idee zelf “geprototyped” door op straat meningen van de buurt aan te horen over hun plan.

Ik vind het bijzonder om te zien dat wij zo weinig kennis van de molen hadden, maar toch mooie en zinvolle ideeën en adviezen hebben neergezet. De adviezen en ideeën waren zowel heel concreet als groot uitgedacht. Door middel van de brainstormsessies met het groepje kom je al een heel eind. Er werd geen strakke planning gemaakt en dat is goed, vind ik. Planning mag je niet verlammen, je moet je ideeën testen. Test het bijvoorbeeld bij de opdrachtgever. Wat vindt de opdrachtgever? Ga met die mening weer door brainstormen, zo hadden wij het aangepakt. Of wat een andere groep had gedaan: ga de straat op met je idee. Uitgebreide (business) plannen helemaal uitschrijven is tegenwoordig minder effectief, de wereld veranderd om de minuut. Conclusie: test het, vraag naar meningen en ga met die informatie weer door. Kennis over het desbetreffende onderwerp is beperkt nodig, dat blijkt.

Plaats een reactie